вівторок, 31 січня 2017 р.

Засоби попередження та корекції графічних відхилень у молодших школярів

В народі кажуть: «Хочу» - половина «можу». Для того, щоб дитина могла красиво писати, потрібно, щоб вона цього захотіла. Існує безліч способів зацікавлення малюків у спробах писати. Насамперед цьому сприяє використання різноманітної індивідуальної наочності:
·         дріт (шнурок) для моделювання літер та їх складових елементів;
·         прозора пластикова плівка для обведення літер та їх складових елементів;
·        ламінована рукописна абетка для практичних вправ учнів на розпізнавання вивчених елементів у структурі різних літер, пошук вивчених рядкових або великих літер та їх обведення за допомогою олівця чи капілярної ручки;
·        планшети, фольга, пластикові дощечки для тренувальних вправ у написанні елементів, літер, буквосполучень, слів;
·         стеки для письма на фользі та планшетах;
·         фломастери для письма на пластикових дощечках;
·        торбинки з наборами пластикових літер (на зразок тих, які використовують для оформлення стендів) із метою їх розпізнавання за допомогою тактильних відчуттів.
·         
Використання вчителем цієї та іншої індивідуальної наочності водночас сприятиме формуванню в учнів координації дій рухового та зорового аналізаторів, що забезпечить свідоме, а відтак міцне запам’ятовування школярами графічного образу літер алфавіту.
Вагоме значення для формування у першокласників інтересу до письма має також використання вчителем різних стимулів. Зокрема таких, як:
а) словесні судження на зразок: «Молодець! Сьогодні ти написав значно краще!»,
«Мені дуже сподобалася твоя письмова робота», «Я була переконана, що ти можеш писати краще» та ін..
б) виставки кращих зошитів учнів, їхніх письмових, контрольних робіт.
Беручи до уваги обмежені можливості слухового сприймання дитини, відтворення нею інформації з пам'яті, теоретичне пояснення  вчителя доречніше змінити практичними вправами учнів під керівництвом педагога. Це, зокрема:
-          визначення будови літери;
-          знаходження спільного і відмінного в елементах літер;
-          вигинання елементів з дроту (шнурка);
-          обведення через прозору пластикову плівку зразків написання зазначених елементів у зошиті з друкованою основою;
-          знаходження на ламінованій абетці всіх літер, у структурі яких є такий самий елемент;
-          письмо мокрим пальчиком літер на дошці (індивідуальній дощечці). 
Несформованість просторових уявлень заважає дитині дотримувався синхронності і пропорційності в написанні літер та їх складових елементів, що є однією з ознак каліграфічного почерку. Позбутися цього недоліку допоможуть традиційні вправи на обведення контурів предметних малюнків, фігур за трафаретами; заштриховування контурних малюнків різноспрямованими лініями; проведення прямих, вертикальних, горизонтальних, похилих ліній (ліворуч, праворуч), а також ламаних, хвилястих, петельних ліній перервним і неперервним рухом руки (у межах можливого); написання ліній, подібних до елементів літер тощо. 
Цій меті підпорядковані також вправи на формування у першокласників умінь орієнтуватися на сторінці зошита, зокрема в основному рядку.
Наприклад:
-          Поставте точку на початку верхньої лінії основного рядка. Трохи відступіть і поставте ще одну. Відступіть стільки ж і поставте наступну тощо.
Аналогічно виконуються завдання щодо нижньої лінії рядка, знаходження уявної середньої лінії між його верхньою і нижньою лініями.
Слабкість м'язів дрібної моторики руки легко подолати, якщо постійно тренувати учнів у ліпленні з пластиліну, солоного тіста, глини; у виготовленні витинанок, конструюванні,викладанні малюнків із пазлів, мозаїки; виготовленні за допомогою копіювального паперу саморобних розфарбовок та їх розфарбовуванні; виконанні пальчикових вправ.
Неточність та повільність рухів руки дитини під час письма зникне завдяки вправаму написанні довільного розміру літер чи їх елементів на чистих аркушах паперу, планшетах, пластикових дощечках. Відсутність на цих предметах робочих ліній дає вчителеві можливість сконцентрувати увагу дітей на дотриманні прийнятого зразка в написанні літер та їх структурних елементів, що є обов’язковою ознакою каліграфічного почерку.
Щодо ж до окремих індивідуальних особливостей молодших школярів ( наприклад, таких як: неохайність, недисциплінованість, непосидючість, неуважність, низький рівень сформованості умінь слухати й бачити), котрі заважають формуванню в них навичок каліграфічного письма, то їх неважко буде усунути за умови, що вчитель приділятиме достатню увагу формуванню в учнів загальнонавчальних умінь і навичок.
Засоби попередження та корекції графічних відхилень мають водночас забезпечувати розвиток учня як особистості, глибоке усвідомлення ним знань, опанування способів пізнання,, формування в школярів стійкого інтересу до навчання.

Використані джерела
1.      Балютіна К.М. Засоби попередження та корекції графічних відхилень у першокласників // Початкове навчання та виховання. - 2010.- №9.- С.42-47.
2.      Домбровська В..Подолання вад письма. Корекційні завдання для учнів 1-4 класів //Початкова освіта. - 2011. -№26. - С.3-30.
3.      Дорогавцева С. Розвиток тонкої моторики – шлях до каліграфічного письма//Початкова школа.  2010. - №8.
4.      Кирей І. Ф., Трунова В. А. Методика викладання каліграфії в початковій школі. - К.: Вища школа, 1994.

5.      Трунова В.А.  Методика каліграфії: Методичні рекомендації для студентів, вчителів початкових класів. – Одеса, 1991.

Немає коментарів:

Дописати коментар